کد مطلب: 205346
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از توليدکنندگان و فعالان صنعتي:
جهاد کارآفرينان وکارگران در سنگر توليد موجب اعتراف آمريکا به شکست جنگ اقتصادي شد/ نقشه راهبردي صنعت تهيه شود
تاریخ انتشار : 1400/11/10 15:32:05
نمایش : 889
رهبر معظم انقلاب با تأکيد بر اينکه طراحي‌هاي دشمن براي فتح سنگر توليد با شکست مواجه شد، خاطرنشان کردند: در اين تهاجم به اقتصاد کشور، در معيشت مردم مشکلاتي به‌ وجود آمد اما توليد به زانو درنيامد و سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا چند روز پيش صراحتاً اعلام کرد که سياست فشار حداکثري به شکست خفّت‌بار آمريکا منجر شد.

به گزارش هفت چشمه به نقل شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (يکشنبه) در ديدار جمعي از توليدکنندگان و فعالان صنعتي، کارآفرينان و فعالان اقتصادي را افسران، و کارگران را رزمندگان با اخلاص و با صفاي دفاع مقدس در مقابل جنگ اقتصادي با امريکا خواندند و با اشاره به سخنان صريح مسئولان امريکا درباره شکست خفت‌بار آنها در اين نبرد سنگين افزودند: مسئولان پرتلاش با «ايجاد سند نقشه راهبردي صنعتي» و «مديريت، هدايت، نظارت و حمايت از توليد» مسير کاهش و رفع آسيب‌ها و «شتاب گرفتن توليد، اشتغال و پيشرفت کشور» را با تلاش بيشتر ادامه دهند تا آثار اين روند در زندگي مردم نمايان شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، توجه مسئولان دولتي را به نکاتي که توليدکنندگان و صنعتگران در ديدار امروز بيان کردند ضروري دانستند و با تأکيد بر اينکه اطلاع مردم از موفقيت‌هاي فعالان اقتصادي از زبان خود اين افراد،  براي مقابله با جنگ رواني دشمن مفيد است، گفتند: البته اگر در اين ۱۰ سال مسئولان با توليدکنندگان همراهي بيشتري مي کردند، آسيب‌ها کمتر، و موفقيت‌ها بيشتر مي‌شد.

رهبر انقلاب، توليد را «جهاد» خواندند و افزودند: ايستادگي توليدکنندگان در مقابل حمله به اقتصاد و تلاش دشمن براي ممانعت از فروش نفت و گاز، قطع منابع ارزي و برنامه‌ريزي براي مسدودسازي مبادلات خارجي ايران، در واقع جهاد و از بزرگترين عبادتها است.

ايشان با تأکيد بر اينکه طراحي‌هاي دشمن براي فتح سنگر توليد با شکست مواجه شد، خاطرنشان کردند: در اين تهاجم به اقتصاد کشور، در معيشت مردم مشکلاتي به‌وجود آمد اما توليد به زانو درنيامد و سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا چند روز پيش صراحتاً اعلام کرد که سياست فشار حداکثري به شکست خفّت‌بار آمريکا منجر شد.

رهبر انقلاب گفتند: آنها فروپاشي اقتصاديِ به خيال خودشان چند ماهه را زمينه‌اي براي تحقق مقاصد سياسيِ شوم مي دانستند اما پس از ده سال، سنگر توليد و اقتصاد کشور بحمدالله پابرجا است که توليدکنندگان و فعالان اقتصادي به‌عنوان افسران و کارگران به‌عنوان رزمندگان اين جهاد مقدس، شريک و عامل اصلي اين افتخار هستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: همانگونه که سال گذشته اعلام شد اقتصاد کشور براي عبور از مشکلات و آسيب نديدن در مقابل تکانه‌هاي داخلي و خارجي، نيازمند جهش توليد است زيرا جهش توليد با بهبود شاخص‌هاي اقتصادي همچون اشتغال پايدار، رونق صادرات، درآمد ارزي و کاهش نرخ تورم را به دنبال دارد و استقلال اقتصادي را که ضامن عزت و امنيت ملي و افزايش اعتماد به‌نفس ملي است، به دنبال مي‌آورد.

رهبر انقلاب با يادآوري سخنان همه صاحبنظران داخلي و خارجي درباره ظرفيت‌هاي فراوان و امکانات گسترده ايران گفتند: اگر مديران کارآمد، پرتلاش و دلسوز از اين ظرفيت‌ها استفاده صحيح کنند، يقيناً وضع چندين برابر متفاوت خواهد شد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تکرار تأکيد هميشگي‌شان مبني بر «پرهيز از شرطي کردن اقتصاد کشور و متوقف ماندن فعاليت‌ها به مسائلي که اختيارش در دست خودمان نيست»، افزودند: در همين مدت ده سال نيز، بنگاهها و توليدکنندگاني بوده‌اند که منتظر برداشتن تحريم و نتايج مذاکرات نماندند و با کار و تلاش، به نمونه‌هاي موفقي تبديل شدند.

ايشان البته آمارهاي کلان اقتصاديِ دهه ۹۰ را حقاً و انصافاً ناخرسند کننده خواندند و با اشاره به آثار اينگونه مسائل در زندگي مردم گفتند: آمار و ميزان «رشد توليد ناخالص داخلي، تشکيل سرمايه در کشور، تورم، رشد نقدينگي، مسکن، تأمين ماشين آلات و مسائل مشابه»، اصلاً خرسند کننده نيست و ضربه به معيشت مردم که مدام از آن ابراز نگراني مي‌کنيم ريشه در همين مسائل و واقعيات دارد.

رهبر انقلاب تأکيد کردند: عامل اصلي اين مشکلات، صِرف تحريم نيست بلکه تصميم‌گيري‌هاي غلط يا کم‌کاري‌ها، باعث بخش مهمي از مشکلات بوده است.

ايشان با اشاره به اهميت و استفاده حداکثري ايشان از مشاوره‌هاي متخصصان و کارشناسان، گفتند همه مسئولان با بهره‌گيري از ديدگاههاي صاحبنظران براي اجراي کامل توصيه‌هاي قبلاً بيان شده، همت کنند که هدايت، نظارت و حمايت از توليد به جاي دخالت دولت، بهبود محيط کسب و کار، انضباط مالي، رفع موانع توليد، آسان‌سازي اخذ مجوز فعاليت‌ها، ايجاد پنجره واحد صدور مجوز، سياست‌هاي تشويقي براي فعاليت‌هاي مولد، دانش‌بنيان کردن زنجيره توليد، مبارزه با فساد، حمايت از صنايع داخلي و مبارزه قاطع و بي‌رحمانه با قاچاق از جمله اين توصيه‌ها است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به عنوان نمونه، مشکل صدور بخشنامه‌هاي متعدد را مثال زدند و گفتند: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، هزار و پانصد بخشنامه فقط درباره مسائل گمرکي صادر شده است. فعالان اقتصادي به کدام يک عمل کنند؟ اصلاً فرصت هست همه را بخوانند؟

ايشان سپس لزوم ارتقاي کيفيت کالاهاي توليد داخل را مورد تأکيد قرار دادند و افزودند: حمايت‌هاي عملي و تبليغاتي از توليد داخلي بايد منجر به ارتقاي کيفيت محصولات و همچنين ارتقاي فناوري شود اما متأسفانه در برخي صنايع به‌ويژه در صنعت خودرو به موضوع کيفيت توجه نمي‌شود و مردم نيز بحق به آنها اعتراض دارند.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: اگر با وجود فضاي حمايتي از توليد داخل، به جاي ارتقاي کيفيت، قيمت‌ها افزايش يابد، مسئله بدي است زيرا نتيجه همه حمايت‌هاي دولتي، بانکي و جلوگيري از رقابت‌هاي خارجي، عملاً منجر به بالا رفتن قيمت شده است.

ايشان با ابراز گلايه از برخي توليدکنندگان داخلي لوازم خانگي گفتند: با وجود حمايت‌هايي که از اين توليدکنندگان شد اما گفته مي‌شود برخي محصولات آنها تا دو بابر افزايش قيمت داشته که نبايد اينگونه باشد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يکي ديگر از موضوعات مهم در بخش توليد را حمايت از صنابع اشتغال‌آفرين برشمردند و افزودند: بايد در کنار حمايت از صنايع اصلي و مادر، از صنايع پايين‌دستي و اشتغال‌آفرين نيز حمايت‌هاي دولتي و بانکي انجام شود که پتروپالايشگاهها در ذيل صنعت نفت و زنجيره صنايع پايين‌دستيِ صنعت فولاد، نمونه‌هايي از اين موضوع هستند.

«توجه ويژه به دانش‌بنيان شدن صنايع بزرگ» از ديگر نکاتي بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و گفتند: در سالهاي اخير هزاران بنگاه دانش‌بنيانِ کوچک و متوسط به‌وجود آمده است اما در مورد دانش‌بنيان شدن صنايع بزرگ غفلت شده است که بايد در اين زمينه از توانايي و دانش جوانان خوش‌استعداد استفاده شود؛ همان‌طور که در هر جايي، از واکسن کرونا تا موشک نقطه‌زن که به جوانان اعتماد و از آنها کار خواسته شد، واقعاً درخشيدند.

ايشان با تأکيد بر اينکه به طور کلي با استفاده از شرکتهاي خارجي مخالف نيستم، خاطرنشان کردند: معتقدم شرکت‌هاي دانش‌بنيان کارآمد داخلي مي‌توانند نيازهاي ما را در صنايع بزرگ همچون نفت برآورده کنند بنابراين نبايد تصور شود که ارتقاي فناوري در صنايع گوناگون فقط منوط به حضور شرکت‌هاي خارجي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: جوانان با استعداد ما در زمينه نانو، سلولهاي بنيادي و زيست فناوري نيز کارهاي برجسته‌اي انجام داده و نشان دادند «جوانِ ايراني مي‌تواند».

«مسئله هدايت اعتبار» نکته ديگري بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و گفتند: فاصله بين رشد نقدينگي و رشد توليد ناخالص داخلي، فاصله‌اي نجومي و غيرقابل قبول است و مصرف اعتبارات به شکلي است که اين انبوه نقدينگي تأثيري در توليد ندارد، در حالي‌که بايد دولت و بانک مرکزي به صورت فعال و با نظارت جدي، تسهيلات‌دهيِ بانکها را منوط به هدايت اعتبار به سمت توليد کنند.

ايشان «دانش‌بنيان و فناورانه کردن کشاورزي» را نيز ضروري دانستند و افزودند: کشت گلخانه‌اي قابل توجه است اما با آن نمي‌توان کشور را اداره کرد و با توجه به زمين، خاک و آب موجود در کشور، بايد با دانش‌بنيان کردن کشاورزي و يافتن الگوي مصرف بهينه، از نابودي خاک و هدررفت آب جلوگيري، و صرفه‌جويي در آب را به صورت جدي دنبال کرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد مجدد بر لزوم تهيه و تصويب سند و نقشه راهبردي صنعتي کشور، گفتند: وجود اين سند مهم و قانوني موجب جلوگيري از انحراف برنامه‌هاي صنعتي کشور با رفت و آمد و تغيير دولتها خواهد شد.

رهبر انقلاب با تشکر مجدد از همه دست‌اندرکاران توليد، مسئولان را به رفع موانع در اين زمينه فراخواندند و افزودند: مسئولان دولتي حقيقتاً در حال تلاش هستند و بايد اين تلاش را به‌گونه‌اي ادامه دهند که آثار آن بعد از مدتِ نه چندان طولاني، در زندگي مردم محسوس شود.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، ۱۴ تن از فعالان از بخش‌هاي مختلف توليد به بيان نظرات و ديدگاههاي خود پرداختند.

آقايان:
-    محمد خلج قاسم‌آبادي، فعال در حوزه کسب و کارهاي ديجيتال
-    مجيد حبيبي، فعال در حوزه بالادستي نفت و گاز
-    يوسف ابراهيمي، فعال در حوزه توليد و صادرات محصولات گلخانه‌اي
-    اميرعباس اختراعي رئيس‌هيئت‌مديره انجمن سازندگان تجهيزات‌صنعتي و تشکل‌هاي ماشين‌سازي
-    ايرج گلابتونچي مديرعامل سنديکاي شرکت‌هاي ساختماني ايران
-    محسن کارگر پارسا جم، فعال در حوزه ميکروالکترونيک
-    ايمان عتيقي فعال در حوزه اکتشاف، استخراج، توليد کنستانتره و گندله سنگ‌آهن و تکميل زنجيره ارزش
-    مجيد روحي نياسر فعال در حوزه تجهيزات و ملزومات پزشکي و دارويي
-    حسن نوايي فعال در حوزه توليد انواع کاتاليست‌ها و جاذب‌هاي مورد نياز صنايع
-    علي تقوي‌فر فعال در حوزه دام و طيور
-    مرتضي سلطاني فعال در حوزه فرآوري غلات و توليد ماکاروني
-    عباس ابهري فعال در حوزه لوازم خانگي
-    مهدي يوسفي‌فر فعال در حوزه صنعت نساجي و پوشاک
-    و خانم مريم تاج‌آبادي ابراهيمي فعال در حوزه زيست‌فناوري

در اين ديدار که از طريق ارتباط تصويري با چهار مرکز توليدي براي کارگران آنها در حال پخش بود، به بيان اين نکات و محورها پرداختند:

-    دستاوردهاي مهم ناشي از بومي‌سازي اغلب کاتاليست‌هاي مورد نياز صنايع کشور در زمينه خنثي‌سازي تحريم‌ها
-    امکان حل مشکلات نظام توزيع کالا و حذف واسطه‌هاي زائد با استفاده از گسترش اقتصاد ديجيتال
-    انتقاد از واردات محصولات پروبيوتيک با وجود توليد آنها در داخل و رتبه بالاي ايران در زيست‌فناوري
-    پيشنهاد ايجاد فرماندهي واحد براي صادرات به‌عنوان رکن اساسيِ افزايش توليد و ارزآوري
-    لزوم تمرکز بر گسترش صادرات خدمات فني- مهندسي
-    ظرفيت‌هاي مهم کشت گلخانه‌اي در افزايش توليدات کشاورزي و کاهش مصرف آب
-    ضرورت شناسايي مزيت‌هاي نسبي کشور و هدفمند کردن توسعه صنعتي و سرمايه‌گذاري بر اساس آنها
-    انتقاد از اجراي ضعيف قانون استفاده حداکثري از توان داخلي در زمينه تجهيزات صنعتي و ماشين‌سازي
-    پيشنهاد تأسيس پارک علم و فناوري و چند شهرک علمي در حوزه ميکروالکترونيک
-    ضابطه‌مند کردن واردات به منظور تکميل زنجيره‌هاي ارزش توليد داخلي
-    ضرورت ترويج نام و نشان‌هاي برتر توليد به‌ويژه در بازارهاي جهاني
-    لزوم حل مشکل تأمين نهاده‌هاي توليد به منظور تقويت صنعت بزرگ دام و طيور

 

انتهاي پيام/ک

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg